Bazoviška cesta 14
6250 Ilirska Bistrica
Gotovo ste si vsaj katero od zgornjih vprašanj že kdaj zastavili, morda celo bolj pogosto zadnji čas, ko naše kraje, pa v veliko večjem obsegu tudi ves svet, prizadevajo takšne in drugačne naravne nesreče. Odgovor na vsa ta in še mnoga druga vprašanja, ki se ukvarjajo z organizacijo celovitega, učinkovitega in enotnega ukrepanja ob naravnih in drugih nesrečah, daje sistem Zaščite in reševanja (ZiR). Sistem varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami temelji na odgovornosti državnih organov in lokalnih skupnosti za preprečevanje, odpravljanje nevarnosti in za pravočasno ukrepanje ob nesrečah.
Sistem Zaščite in reševanja sestavlja več različnih organizacij in služb, organiziranih na vseh nivojih – državnem, regijskem in lokalnem. Medtem ko za organiziranje prvih dveh skrbi država, je lokalni nivo organiziranja zaščite in reševanja v pristojnosti občin.
Glavno vlogo pri zaščiti, reševanju in pomoči ob nesrečah imajo gasilska in druga društva, kot so gorski reševalci, jamarji, kinologi, taborniki, in drugi, ki so vključena v sistem. Gasilce s pomočjo alarmiranja prek pozivnikov, po potrebi pa tudi z znakom sirene aktivira Regijski center za obveščanje. Vsi občani, očividci ali prizadeti v nesreči so o nesreči dolžni obvestiti regijski center na številko 112. V primeru nesreče večjega obsega (potres, katastrofalne poplave, jedrska nesreča) poveljnik Civilne zaščite (CZ) občine skliče štab CZ občine, ki ga sestavljajo strokovnjaki z različnih področij pomembnih za zaščito in reševanje. V kolikor štab oceni, da obseg nesreče presega zmogljivosti rednih reševalnih služb (gasilska služba, nujna medicinska pomoč, policija, druge službe) vpokliče enote Civilne zaščite občine.
Za razliko od gasilcev sodelovanje v Civilni zaščiti temelji na dolžnostni osnovi, kar pomeni, da je po Zakonu o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami vsak državljan Republike Slovenije potencialni obveznik civilne zaščite, razen z zakonom določenih izjem ter tistih, ki so v nacionalno varnostni sistem države vključeni že po drugi poti. Vsaka občina ima tako lastne enote civilne zaščite, sestavljene iz njenih občanov. Vrhovni organ CZ na ravni občine je štab civilne zaščite, pomembnejše enote pa so ekipe za prvo pomoč, ekipe za gradbeno-tehnično reševanje, ekipe za logistično podporo, ekipe za RKB dekontaminacijo itd.
Državni organi in lokalne skupnosti organizirajo varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami kot enoten in celovit sistem varstva na državnem nivoju.
V državni pristojnosti je predvsem:
V občinski pristojnosti pa je predvsem:
Občine samostojno organizirajo in vodijo akcije zaščite, reševanja in pomoči na svojem območju ter dejavnosti pri odpravljanju posledic nesreč.
Celoten sistem postopkov ukrepanja ob naravnih in drugih nesrečah, je natančno opredeljen in razdelan v občinskih načrtih zaščite in reševanja za vse vrste naravnih in drugih nesreč. Načrti ob tem vsebujejo tudi vse pomembnejše informacije o zaščitno-reševalnih službah, enotah, članih CZ, o podjetjih in firmah, s kateri ima občina sklenjeno pogodbo o opravljanju del v primeru nesreč, načrti prav tako opredeljujejo postopke obveščanja medijev in javnosti.
Ali želite sodelovati?Ne pozabite! Pri večini nesreč je čas najpomembnejši dejavnik, zato sami takoj storite vse, kar znate in zmorete.
Ko kličete na številko 112 povejte:vir: spletna stran Uprave RS za zaščito in reševanje